الان حدود ۲ میلیارد و ۳۰۷ میلیون نفر به طور فعال از شبکه های اجتماعی استفاده می کنن و این عدد تقریبا برابر یک سوم کل جمعیت جهانه. به عنوان بازاریابِ شبکه ها و رسانه های اجتماعی، در صورتی که بتونیم با تنها ۰٫۰۰۰۰۰۱ درصد (۱ میلیونیم) از این افراد رابطه برقرار کنیم، فوق العاده عمل کرده و بسیار خوش شانس بوده ایم. هر پُست شرکتا و برندهای بزرگ جهان در توییتر، فیس بوک و یا اینستاگرام بارها به اشتراک گذاشته می شه، چندین هزار کاربر در مورد هر کدوم از این پستا نظر میدن و میلیونا کاربر این پستا رو پسند می کردن. به نظر می رسه شرکتا و برندهای بزرگ جهان تموم رازهای استفاده از شبکه های اجتماعی رو میدونن و با مشاهده ی این اتفاقات این سوال تو ذهن ما بی جواب می مونه که: «چه اشتباهاتی در بازاریابی از راه شبکه های اجتماعی انجام دهنده میشیم؟»

 

۱. رابطه درست با کاربران

در طول سالای گذشته تعریفی که کاربران از فرد موثر در شبکه های اجتماعی دارن، دست خوش تغییرات زیادی شده و یکی از مهم ترین رقابتایی که فعالان بازاریابی در شبکه های اجتماعی در این زمان با اون روبرو ان، ایجاد ارتباطی عمیق در سطح فردی و شخصی با کاربران این شبکه هاس. این رابطه باعث می شه برند شما بیشتر مورد توجه کاربران قرار بگیره.

راه حلایی واسه این رقابت:

با استفاده از وسایل رایگان و یا ارزون قیمت با مخاطبان خود رابطه برقرار کنین. به نظرات و ایمیلای اونا جواب بدین، نام کاربری اونا رو منشن (mention) کنین، به تموم نظرات اونا در توئیتر جواب بدین و… . در تموم شبکه های اجتماعیِ ممکن فعال باشین، نظرات کاربران در اونا رو ببینین و به همه اونا جواب مناسب بدین. می تونین سوالی از اونا بپرسید، اونا رو به مطالعه مقاله و پُست دیگری تشویق کنین، به اونا پیشنهاد کمک و همکاری ارائه کنین و به سوالات شون جواب بدین. همه این راهکارهای ساده رابطه شما رو با کاربران و مخاطبان تون عمیق تر می کنن.

می تونین گروه هایی در شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک یا لینکداین (LinkedIn) بسازین و یا حتی سایت ارتباطی مخصوص خودتون رو راه بندازین، مثل inbound.org و GrowthHackers. این کار این امکان رو واسه شما جفت و جور می کنه تا نسبت به مخاطبان تون متعهدتر باشین و به اونا واسه بیان احساسات و نظراتشان فرصت بدین. این کار به مخاطبان تون هم کمک می کنه با افراد همفکر خود آشنا شن و با اونا رابطه برقرار کنن.

۲. ایجاد یک راه حل و روش بازاریابی در شبکه های اجتماعی

بیشتر ما اهداف خود از بازاریابی در شبکه های اجتماعی رو خوب میدونیم، اما بدون داشتن راه حل مشخص واسه این کار، هیچ برنامه واضحی واسه رسیدن به این اهداف در دست نداریم و نمی تونیم به این اهداف دست پیدا کنیم.

راه حل بازاریابی رو به عنوان راهی واسه رسیدن به اهداف تون ببینین. ً در طول راه می تونین بارها بایستید و از جایای دیدنی بازدید کنین (تجربه کسب کنین)، اما بخواهید هر چه زودتر به راه اصلی برگردید و به طرف اهداف تون حرکت کنین. پس باید سعی کنین بهترین راه ممکن رو واسه این کار انتخاب کنین.

راه حلایی واسه این رقابت:

لازم نیس زمان زیادی رو صرف انتخاب راه حل مورد نظر خود کنین. توجه به سه نکته زیر می تونه راه شما رو تا اندازه زیادی مشخص کنه:

  • به چه دلیل در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنیم: خیلی از ما فقط به این خاطر در شبکه ها و رسانه های اجتماعی حضور داریم و فعال هستیم، که در این شبکه ها حضور داشته باشیم! هدف اصلیِ خود از فعالیت در این شبکه ها رو نمی دونیم و این موضوع وقت خیلی از ما میگیره و منابع زیادی رو تلف می کنه. اول به این سوال جواب بدین که: «به چه دلیل شرکت و برند شما باید در شبکه های اجتماعی فعال باشه و به دنبال کسب چه چیزهاییه؟»
  • چه جوری می خواهیم در این راه موفق شیم: حال باید از خود بپرسید: «چه جوری؟» جواب این سوال می تونه نام بردن از شبکه های اجتماعی مشخص، تولید محتوا – مثل عکس و فیلم – و یا همکاری با افراد موثر در این بخش باشه.
  • چه جوری میزان موفقیت مون رو : باید معیارهای اصلی و اهداف و نتایجی رو که به دنبال اونا هستین به اهداف و معیارهای کوچیک تری واسه روزها، هفته ها، ماه ها و سالای مختلف تقسیم کنین. این تقسیم بندی به شما کمک می کنن جدا از اینکه نظارت بر وضعیت فعالیتای روزانه خود، پیشرفت کلی خود در راه رسیدن به اهداف تون رو هم در نظر داشته باشین.

۳. کاهش دهن باز کن تعداد افرادی که بدون پرداخت هزینه های تبلیغاتی پُستاتون رو می بینن

تعداد افرادی که بدون پرداخت هزینه تبلیغاتی پستاتون در صفحات شخصی تون رو می بینن، از سال ۲۰۱۲ تا کنون کاهش زیادی پیدا کرده و این موضوع خیلی از مدیران بخش ی فضای مجازی رو مجبور به سعی واسه یافتن راه حلای جدیدی کرده. اگه افزایش تعداد این افراد ممکن نیس، باید به دنبال راه حل دیگری باشیم.

راه حلایی واسه این رقابت:

اگه می خواید به عنوان یک بازاریاب با این رقابت روبرو شید، باید فرصتای جلو تون رو در نظر بگیرین. فرصتی که این پدیده در اختیار شما قرار می ده، تعداد افرادیه که «با صرف هزینه های تبلیغاتی» پُستاتون رو می بینن.

شما می تونین با پرداخت مبلغ کمی – حتی اگه فقط ۵ دلار پول دارین! – پستای خود در شبکه های اجتماعی رو در خطر دید هزاران کاربر جدید بذارین و اینطوری افراد خیلی بیشتری محتوایی رو که خیلی وقت واسه تولید اون سعی کردین مطالعه می کنن. به مطالبی که جذابیت بالایی دارن اما تعداد دفعات مطالعه اونا پایینه توجه کنین. هر چقدر تعداد دفعات بازدید از این مطالب بالاتر برود، در کارتون موفق تر عمل کردین.

پول-نام-تصویر

می تونین از راه درک رفتار مخاطبان خود در شبکه های اجتماعی مثل توئیتر و فیسبوک (Facebook and Twitter Audience Insights) اطلاعات بیشتری در مورد اونا به دست بیارین و وجه شخصیتی جدیدی در آنلاین ایجاد کنین. زمانی که اطلاعات بیشتری در مورد شخصیت مخاطبان خود به دست بیارین، می تونین بسیار هدف مندی بسازین که بارها به وسیله مخاطبان تون به اشتراک گذاشته شه.

شخصیت

۴. تولید پیوسته ی محتوای مفید

همه ما این موضوع رو خوب میدونیم که مدیریت شبکه های اجتماعی کاری بسیار زمان بره و حتی می تونه یک کار تموم وقت تلقی شه. بخاطر این، حفظ خلاقیت و اصالت یکی از مهم ترین رقابت هاییه که فعالان شبکه های اجتماعی باید با اون روبرو شن.

خلاقیت-خلاقانه

به نظر می رسه فهرست کارای روزمره ی مدیران رسانه های اجتماعی تا بی آخر همینطوری ادامه داره: انتخاب، تولید، زمان بندی، مشاهده، جواب، به روز رسانی و استفاده ی دوباره از محتوا در شبکه های اجتماعی مختلف. واسه همین این افراد باید روشای ساده ای واسه استفاده ی بهینه از زمان بیاموزند.

راه حلایی واسه این رقابت:

در کنار روشای عادی تولید و انتخاب محتوا مثل بررسی صفحات فیسبوک و زیر و رو کردن Buzzsumo و Quora واسه یافتن محتوای جدید، روشای سریع تری واسه این کار وجود دارن که همین امروز می تونین اونا رو امتحان کنین.

  • شفافیت: تعدادی از بهترین پستای تبلیغاتی ما در شبکه های اجتماعی، بخشی از اتفاقات و رویدادهای عادی و روزانه شرکت رو در خطر نمایش می گذاشت. بیشتر افراد دوست دارن بدونن که یک «فرد عادی» پروفایلای تبلیغاتی فعال در شبکه های اجتماعی رو اداره می کنه و شما می تونین با نمایش بخشی از شرکت خود به مخاطبان تون، رابطه و رفت و امد انسانی فعالی رو با اونا شکل بدین.

  • تصاویر و کارای گرافیکی: ما با تولید تصاویر گرافیکی جذاب به وسیله Pablo و یا Canva و به اشتراک گذاری اونا در شبکه های اجتماعی تونستید موجای تبلیغاتی بسیار مفید و جذابی بسازیم. مثلا این عکس که در حساب کاربری توئیتر ما منتشر شده، در کمتر از یک ساعت بیشتر از ۱۰۰ بار به اشتراک گذاشته شد.

واسه تولید این تصویر، اطلاعات و آمار رو از راه اینترنت جمع آوری کردیم و اونا رو به شکل گرافیکی نشون دادیم. این کار فقط نیم ساعت طول کشید!

۵. کمّیت در مقابل کیفیت

بعضی از برندها واسه اینکه در بین حجم زیاد محتوای تولید شده در شبکه های اجتماعی صدای خود رو به گوش مخاطبان شون برسانند، هر روز پستای بیشتری منتشر می کنن. این تکنیک ممکنه در بعضی موارد مناسب باشه، اما بیشتر اوقات موجب ناراحتی و عصبانیت مخاطبان شما میشه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چه جوری واسه پیشرفت بیشتر، ذهن خود رو تغییر دهیم؟

The Next Web با توجه به حجم بزرگ محتوایی که هر روز تولید می کنه، روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ پست در فیسبوک منتشر می کنه، اما این کار واسه خیلی از شرکتا و کسب و کارایی که محتوای کمتری تولید می کنن ممکن نیس.

راه حلایی واسه این رقابت:

همونجوریکه در منشور بازاریابی ما بیان شده، بهترین راه واسه روبرو شدن با این رقابت اینه که «هر محتوایی رو – هر پُست فیسبوک، هر توئیت، هر CTA و هر ایمیل خود رو – با آخر دقت و توجه در شبکه های اجتماعی منتشر کنین.»

مخاطبان شما در شبکه های اجتماعی به طور طبیعی در صورتی برند شما رو دنبال می کنن که مطالب بهتری منتشر کنین و نه مطالب بیشتر. به عنوان یک بازاریاب، وقتی محتوای جدیدی واسه وبلاگ خود آماده می کنین، تصویر گرافیکی ای واسه رسانه های مجازی تولید می کنین و یا انجمنی (forum) واسه رابطه با مخاطبان تون ایجاد می کنین، باید در نظر داشته باشین که: «همه چیز دارای اهمیته.»

۶. رساندن پیام خود به گوش تعداد بیشتری از کاربران فضای مجازی

اگه محتوای خوب و مفیدی واسه وبلاگ و شبکه های اجتماعی خود تولید کنین و اونا رو به اشتراک بذارین، کاربران این شبکه ها حتما این مطالب رو دنبال می کنن. اینطوری نیس؟

همونجوریکه بیشتر فعالان بازاریابی خوب میدونن، در بسیاری موارد این اتفاق رخ نمی ده. ایجاد رابطه با برندهای مشهور و افراد موثر، جلب توجه کاربران و… به مسئله بسیار مهمی در شبکه های اجتماعی تبدیل شده. اما خبر خوب اینجاس که اگه افراد کمی که از مطالب شما بازدید می کنن، از اونا لذت می برن، شاید بقیه کاربران فضای مجازی هم از اونا لذت میبرن و مسئله اصلی رساندن این مطالب به دست اوناس.

راه حلایی واسه این رقابت:

«اثر مُرکب» (compound effect)، مثل بخش ی سرمایه گذاری اینجا هم کارسازه. فرض کنین صد نفر از دوستانِ هر کاربرِ توئیتر، اونو در این شبکه دنبال کنن و هر کدوم از این افراد هم صد دوست داشته باشن که اونا رو دنبال می کنن. اگه تنها ۵ درصد این افراد مطالب شما رو به اشتراک بذارن، به موفقیت چشم گیری دست پیدا کردین و افراد زیادی مطالب شما رو مطالعه کرده و از اونا اثر پذیرفته ان.

نکته اصلی اینجاس که باید به جای دست روی دست گذاشتن و منتظر ماندن، به طور پیوسته مطالب خود رو با کسائی که فکر می کنین از اونا لذت می برن به اشتراک بذارین. واسه شروع این ایده ها رو در مورد توجه بذارین:

  • مطالب رو از راه ایمیل با دوستان، خونواده و همکارانتان به اشتراک بذارین.
  • خونواده

  • مطالب تون رو به شکل اختصاصی با افراد موثر در شبکه های اجتماعی به اشتراک بذارین.
  • به گروه های لینکداین و انجمنای آنلاینِ (online forums) بخش ی کاری خود ملحق شید.
  • مطالب خود رو در Medium بازنشر کنین.
  • در Quora سوالایی مطرح کنین و به سوال بقیه جواب بدین.

۷. تشویق کاربران به نشر و بازنشر مطالب در شبکه های اجتماعی

پست مطالب وبلاگ در فیسبوک، پست نقل قولا در اینستاگرام، و برگشت دادن به مطالب تون در توئیتر مثالایی از فعالیتایی مفید در شبکه های اجتماعی هستن که می تونن بسیار خلاقانه تر از حالت عادی انجام شن.

راه حلایی واسه این رقابت:

پیش از این که هر مطلبی رو در شبکه های اجتماعی به اشتراک بذارین، این سوالات رو از خودتون بپرسید: « اگه مخاطب این مطلب بودم، تمایل داشتم اونو بخونم، در مورد اون نظر بدهم و یا اونو به اشتراک بذارم؟» اگه جواب تون «نه» است، شاید باید در پخش این مطلب تجدید نظر کنین!

چندی پیش نیویورک تایمز (New York Times) مقاله فوق العاده ای با عنوان روان شناسی به اشتراک گذاری (Psychology of Sharing) منتشر کرد. جون کلام این مقاله این بود که روابط مهم ترین عامل به اشتراک گذاری مطالب در این شبکه هاست. ۴۹٪ افراد مورد بررسی در این مطالعه گفته بودن که با هدف «ارائه محتوای مهم و سرگرم کننده به بقیه» مطالب رو در شبکه های اجتماعی به اشتراک می ذارن.

جف بولاس (Jeff Bullas) مقاله ای با عنوان «۱۰ راه حل واسه تولید محتوای مُسری» منتشر کرده و در اون ایده های جذابی رو مطرح می کنه، مثل:

  • ارائه داستانای جذاب
  • القای حس باهوش بودن به مخاطبان
  • تحریک احساسات کاربران

۸. استفاده از اطلاعات واسه بهبود کارکرد

چند نفر از ما تا به حال از اطلاعات، آمار و داده های مربوط به شبکه های اجتماعی واسه پیشرفت راه حل خود در فضای مجازی استفاده کردیم؟ در گذشته این اطلاعات خیلی کم پیدا می شدن و درک اونا کار بسیار مشکلی بود و واسه همین استفاده ی زیادی نداشتن، اما الان وسایل زیادی واسه دسترسی سریع و آسون به این اطلاعات جفت و جور شده که فعالان بازاریابی در فضای مجازی می تونن از اونا واسه بهبود کیفیت کار خود استفاده کنن.

راه حلایی واسه این رقابت:

واسه شروع یک فایل اکسل (Excel) بسازین. در طرف چپ اون، نام تموم شبکه های اجتماعی ای که از اونا استفاده می کنین و در قسمت بالا آمار و ارقامی رو که تمایل دارین بررسی کنین، بنویسین.

بررسی هفتگی و ماهانه این آمارها به درک کارایی یا نبود کارایی راه حل ای که در این شبکه ها به کار می گیریم کمک زیادی می کنه. با کمک این اطلاعات می تونیم روشای مختلف رو به کار بگیریم، خیلی سریع نتایج اونا رو مشاهده کنیم و در صورت ضرورت راه حل مون رو تغییر دهیم.

۹. تولید محتوای تصویری

انتقال مطالب به شکل تصویر و گرافیک، پس از ارتقای کیفیت مطالب، دومین عامل موثر در موفقیت در شبکه های اجتماعیه. اما تولید محتوای گرافیکیِ مناسب بسیار زمان بره و به مهارت بالایی احتیاج داره و همین موضوع تولید این نوع محتوا رو بسیار سخت کرده.

جالبه بدونین که احتمال بازنشر یک مطلب گرافیکی در فضای مجازی، ۴۰ برابر بیشتر از احتمال بازنشر بقیه شکلای مختلف مطالبه.

راه حلایی واسه این رقابت:

دو منبع اصلی مورد استفاده ی ما واسه تامین محتوای گرافیکی، تصاویرِ باکیفیت موجود در اینترنت و تصاویریه که به وسیله اعضای تیم مون تولید می شه.

واسه مشاهده ی فهرستی از سایتایی که تصاویر با کیفیتی در اختیار شما قرار میدن، می تونین به این مقاله مراجعه کنین. پیشنهاد ما واسه عکسای اصلی Pablo و Canva هستن. کارایی ساده و جذاب و امکاناتی که در اختیار شما قرار میدن به شما کمک می کنن تصاویر مورد نظر خود واسه استفاده در شبکه های اجتماعی مختلف رو تولید کنین.

موقع طراحی تصاویر لازم خود، به این قوانین ساده توجه کنین:

  • از تصاویری که بارها مورد استفاده قرار گرفتن استفاده نکنین.
  • اندازه تصویر رو متناسب با شبکه اجتماعی ای که از اون استفاده می کنین انتخاب کنین.
  • متن مورد نظر خود رو به بهترین راه ممکن در تصویر بذارین.
  • از رنگا و نشونه های مشخصی (مثل لوگوی برندتون) در تصاویر خود استفاده کنین.

۱۰. تمرکز روی پراهمیت ترین مطالب

یکی از باورهایی که در مورد فعالیت در شبکه های اجتماعی هست اینه که راه حل ساده و سریعی (مثل کیمیا!) واسه پیشرفت و موفقیت در این شبکه ها هست، اما واقعیت اینه که واسه افزایش محبوبیت و تاثیرگذاری برند خود در این شبکه ها، سعی خیلی زیادی لازمه. رشد و پیشرفت تحت اثر عوامل زیادیه، اما تمرکز بر مواردی که بیشترین اثر رو بر این روند می ذارن یکی از مهم ترین رقابتای جلو شما در بازاریابی از راه شبکه های اجتماعیه.

راه حلایی واسه این رقابت:

توجه به تاکتیکا در مرحله ساده، درست مثل اینه که دسر خود رو پیش از غذای اصلی بخورین. شما به روندی واسه پیشرفت احتیاج دارین که پیشرفت پذیر، قابل پیش بینی و تکرارپذیر باشه.

-برایان بالفور

برایان بالفور (Brian Balfour) باور داره بیشتر فعالان بازاریابی در قدم اول به جای ایجاد یک «روند پیشرفت»، بر تاکتیکا تمرکز می کنن.

مهم ترین کاری که لازمه انجام بدین اینه که روند مشخصی واسه پیشرفت داشته باشین و تحت هر شرایطی بهش پایبند بمونین. به شبکه های اجتماعی ای که در اونا فعالیت می کنین، مخاطبان تون و وضعیت شرکت و برند خود توجه کنین و با استفاده از دانسته هاتون تغییرات هدفمند مورد نظر خود رو اعمال کنین.

شما تا به حال با چه رقابتایی در مورد ی بازاریابی در شبکه های اجتماعی روبرو شدین؟

منبع : bufferapp


دسته‌ها: آموزشی